Szukaj na tym blogu

sobota, 9 marca 2019

Chess Free

   Jedną z wielu aplikacji dostępnych na urządzenia mobilne jest wymieniona powyżej " Chess Free ", muszę przyznać, że stosowałem ją na kilku telefonach i na każdym spotykałem się z pewnym problemem.
   Program ten oferuje użytkownikowi m.in. możliwość wyboru poziomu trudności, skala jest dość duża i zaczyna się od poziomu 750 a kończy na 2100 ELO. Na początku byłem całkiem zadowolony, że mogę w każdej chwili pograć z komputerem grającym z siłą kandydata na mistrza. Szybko jednak zorientowałem się, że ruchy aplikacji są bardzo nierówne, na przykład na "moim" poziomie ok. 1500 ELO otrzymywałem ruchy czy kombinacje, które powinny być zagrane dopiero kilkaset (!) oczek wyżej. Co bardziej irytujące na poziomie maksymalnym program potrafił podstawiać figury po dwuposunięciowych taktykach, lub wolał otrzymać mata niż oddać bierkę.

Your Generated Chess Board

W tej pozycji czarne, będąc w dość obiecującej pozycji, zagrały beztroskie Sb8-d7 i po mojej odpowiedzi e4-e5 straciły figurę. Jeszcze ciekawsza sytuacja nastąpiła na diagramie poniżej:

Your Generated Chess Board

Tutaj wypadałoby zagrać Hb2-f6 i grać dalej, lecz zamiast tego zobaczyłem Hb2-g7 i po biciu hetmanem na c6 jest mat w następnym posunięciu.

   Czy można wymagać od programu szachowego, by znajdywał maty w dwóch posunięciach? Czy silnik szachowy o sile gry 2100 ELO może popełniać tego typu błędy? Okazuje się, że może. W opcjach aplikacji znalazłem informację, która mówi, że wykorzystywany silnik zawiera technologie pozwalające na grę bardziej "ludzkim" stylem. Oznacza to mniej więcej tyle, że zdarzyć się mogą posunięcia wybitne jak i poważne błędy.
   Szczerze mówiąc od programów szachowych oczekuję stałego poziomu zagrań, choć rozumiem zamysł twórców, by gra przypominała żywego przeciwnika. Jednak sposób w jaki robi to Chess Free pozostawia dużo do życzenia, dlatego dzielę się moim doświadczeniem i odradzam używanie tej aplikacji. Jeśli ktoś zna bardziej stabilną (czyt. lepszą) apkę proszę o komentarz lub wiadomość prywatną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz